Права та свободи людини й громадянина закріплені в основоположному нормативно-правовому акті держави — Конституції України.
Згідно, Частина 2 статті 3 Конституції України зазначає, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави.
Не виключенням є і забезпечення державою механізму захисту прав споживачів фінансових послуг, що визначений у наступних нормативно-правових актах: Законами України “Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг”, “Про споживче кредитування”, “Про захист прав споживачів”. З офіційною та чинною редакцію наведеного законодавства Ви можете ознайоми на офіційному порталі Верховної Ради України за посиланням: https://rada.gov.ua/
Для Вашої зручності подальшого сприйняття інформації, пропонуємо ознайомитись із загальними визначеннями категорій, що надаються вищезазначеним законодавством України:
послуга – діяльність виконавця з надання (передачі) споживачеві певного визначеного договором матеріального чи нематеріального блага, що здійснюється за індивідуальним замовленням споживача для задоволення його особистих потреб;
споживач фінансових послуг — фізична особа, яка отримує або має намір отримати фінансову послугу для задоволення особистих потреб, не пов’язаних із підприємницькою, незалежною професійною діяльністю;
клієнт — фізична особа (у тому числі споживач фінансових послуг), фізична особа — підприємець або юридична особа, яка отримує або має намір отримати фінансову послугу;
З метою отримання необхідного захисту своїх прав та урегулювання спірних питань стосовно послуг, що надаються Фінансовою компанією (у разі їх виникнення), споживачі фінансових послуг мають право звертатись безпосередньо до Фінансової компанії особисто або шляхом направлення належним чином оформленого офіційного звернення за місцем надання послуг (04112, м.Київ, вулиця Авіаконструктора Ігоря Сікорського, будинок 8).
Повідомляємо, що до 30 червня 2020 року включно, контролюючим органом Фінансової компанії є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (Нацкомфінпослуг), яка є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України та підзвітним Верховній Раді України (посилання на офіційний веб-портал: https://www.nfp.gov.ua/), а з 1 липня 2020 року цю функцію виконуватиме Національний Банк України (посилання на офіційний веб-портал: https://bank.gov.ua/).
Згідно статті 24416 Кодекс України про адміністративні правопорушення, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг (частини п’ята, шоста статті 1561 – за порушення, вчинені учасниками ринків фінансових послуг, якщо державне регулювання ринку таких послуг здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг), порушенням законодавства, що регулює фінансові механізми здійснення інвестицій у будівництво житла (стаття 16613), а також із невиконанням законних вимог посадових осіб національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (стаття 18829).
Також, кожний споживач фінансових послуг, якщо вважає що його права порушуються, може скористатись визначеним статтею 55 Конституції України правом на захист своїх інтересів, шляхом звернення до суду.
Споживач фінансових послуг може подати/направити звернення до Національного банку України (НБУ). НБУ має повноваження на захист прав споживачів фінансових послуг і регулює поведінку банків та небанківських фінансових установ щодо їхніх клієнтів. Спеціальний підрозділ, який цим опікується, – "Управління захисту прав споживачів фінансових послуг". Споживачі фінансових послуг мають змогу ознайомитися із повноваженнями Управління захисту прав споживачів фінансових послуг та подати звернення на сторінці офіційного інтернет – представництва НБУ в розділі «Захист прав споживачів» за посиланням https://bank.gov.ua/ua/consumer-protection.
Споживач може звернутися до НБУ шляхом: тел. звернення за номером 0-800-505-240; електронного звенення на ел.пошту nbu@bank.gov.ua чи за посиланням https://bank.gov.ua/ua/consumer-protection/citizens-appeals; листом разом з відповідними документами на адресу: вул. Інститутська, 9, м. Київ, 01601